Bank Norwegian on pohjoismainen rahoitusyhtiö, joka tarjoaa netin välityksellä asiakkaille kulutusluottoja sekä yhdistelylainaa aina 60 000 euroon asti. Muista alan toimijoista sen erottaa ennen kaikkea käsittelynopeus sekä nykyaikaisuus. Tässä arvostelussa tutustumme tarkemmin pankin tarjoamien lainojen korkoihin, käytön helppouteen sekä asiakaspalvelun tasoon – Bank Norwegian -kokemuksia unohtamatta.

3.6
Rating
Suomi24 Lainat arviointi
Asiakaspalvelu
5
Hinta
3
Käyttäjäkokemus
4
Käsittelyaika
4
Lisäedut
2

Bank Norwegian

Bank Norwegian on vuonna 2007 perustettu norjalainen internetpankki, joka keskittyy yksityisasiakkaiden laina-, säästö- ja vakuutuspalveluiden tarjontaan. Suomessa se aloitti toimintansa vuonna 2015. 

Pankin toiminnassa korostuu ennen kaikkea digitaalisuuden sekä automatisaation tavoite. Näin se pyrkii vahvistamaan asiakkaiden itsepalvelumahdollisuuksia sekä lainaprosessien nopeutta. Tästä viestii esimerkiksi se, että perinteisen verkkopalvelun ohella omia raha-asioita pystyy hallinnoimaan Bank Norwegianin mobiilisovelluksessa.

Bank Norwegianin kulutusluoton haku tapahtuu sen nettisivuilla. Lainasumman asiakas voi valita vapaasti 1000 ja 60 000 euron väliltä jopa 1 euron tarkkuudella. Takaisinmaksuaikaa saatavilla on enimmillään 15 vuotta. Hintaskaala on laaja, ja tarkka korko määräytyy aina henkilökohtaisen maksukyvyn perusteella.

Vuonna 2021 pankilla oli maailmalla yhteensä 1,5 miljoonaa asiakasta, ja sitä pidetäänkin yhtenä Suomen lainamarkkinoiden luotettavista toimijoista.

Arvioiden yhteenveto

Bank Norwegianin vahvuuksia ovat palvelun yleinen käyttökokemus sekä käsittelyajat. Lainan haku on täysin sähköistä ja tapahtuu sen nykyaikaisilla ja helposti navigoitavilla nettisivuilla. Pankin eri prosessit ovat suurimmilta osin automatisoituja, minkä ansiosta lainapäätöksen saa jo vain muutamassa minuutissa. Toimintaa saattaa kuitenkin hidastaa asiakaspalvelun heikompi saatavuus. Pankin lainojen korot edustavat markkinoiden kalliimpaa puoliskoa, joskin tarkka korko määrittyy asiakasperusteisesti. Merkittävimpiä lisäetuja puolestaan muihin alan toimijoihin nähden ovat Lainaturva sekä Bank norwegianin mobiilisovellus.


Asiakaspalvelu

Tavoitettavissa puhelimitse sekä sivuston yhteydenottolomakkeella. Moniviestiset keskustelut sähköpostitse takkuavat. Aukioloajat ovat suppeat ja ajoittuvat pääasiassa yleisimpiin työaikoihin, mikä hankaloittaa neuvonnan saantia. Puhelintuessa toisinaan ruuhkaa. Sivuilla vastauksien löytöä nopeuttaa chat-botti, mutta käytössä ei ole oikeaa pikaviestioimintoa. Asiakastuki kattaa välttämättömyydet, mutta yhteydenottokanavien sekä aukiolojen saralla olisi paljon parantamisen varaa.


Hinta

Laaja ja epätarkka korkoskaala, lainojen hinnat vaihtelevat paljon asiakkaan maksukyvyn mukaan. Korkeimmilaan korko hipoo Suomen lain sallimaa ylärajaa, kun taas halvimmillaan se edustaa markkinoiden keskitasoa. Lainalaskurin puuttuminen saattaa hankaloittaa itselle sopivien kuukausierien sekä maksuajan löytämistä. Hinnoittelu on silti luotettavaa ja avointa, kunhan sopimuksen ehdot lukee tarkoin.


Käyttäjäkokemus

Täysin sähköinen hakuprosessi, joka tapahtuu pankin nettisivuilla. Sivujen sisältö sekä ulkoasu on varsin pelkistetty, minkä ansiosta etsityn tiedon löytää nopeasti. Rahoitustuotteita koskevat tiedot kuvaillaan kullakin välilehdellä ytimekkäästi. Hakemuksessa lainasumma valittavissa jopa 1 euron tarkkuudella. Nettisivun mobiiliversio latautuu nopeasti ja ongelmitta. Otetun lainan tietojen sekä laskujen tarkistusta helpottaa mobiilisovellus, mutta muokkaukset on tehtävä asiakastuen kautta.


Käsittelyaika

Suuri osa prosesseista automatisoituja. Alustava lainapäätös annetaan jo muutaman minuutin sisällä hakemuksen lähettämisestä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen tiedot ja mahdolliset tositteet tarkistetaan vielä kerran, minkä jälkeen pikalaina siirtyy tilille heti, jopa vain muutaman tunnin kuluttua. Lainan oton jälkeiset käsittelyajat monia muita toimijoita hitaampia; lainan tietoja ei esimerkiksi voi muuttaa itsenäisesti, vaan aina asiakastuen kautta.


Lisäedut

Muita alan toimijoita suppeammat lisäedut; ei mahdollisuutta esimerkiksi eräpäivän siirtoon. Saatavilla Bank Norwegianin mobiilisovellus, joka helpottaa lainan tietojen tarkistusta – varsinaiset muutokset on tehtävä lähes poikkeuksetta asiakaspalvelun välityksellä. Lainanmaksu mahdollista vakuuttaa Lainaturvalla, jonka kuukausihinta riippuu otetun lainan suuruudesta. Ei bonuksia tai erityisemmin lainanmaksua helpottavia lisäpalveluita.


Bank Norwegian laina

Bank Norwegian

Lainamäärä 1 000 – 60 000 €
Laina-aika 12 – 180 kuukautta
Korko 7.79 – 19 %
Tod. vuosikorko 8.26 – 19 %
Ikä 23 vuotta
Vuositulot 0 €

Hyödyt

  • Maineikas ja luotettava pankki
  • Toiminta laajalti automatisoitua ja nopeaa
  • Mobiilisovellus helpottaa lainan tietojen tarkistusta

Haitat

  • Korkeat korot
  • Alin lainasumma 1000 euroa
  • Asiakaspalvelun aukioloajat suppeat

Asiakaspalvelu

Asiakastuen taso on Bank Norwegianillä riittävä, mutta tarjoaa paljon parantamisen varaa. Laina-asiakkaat voivat tavoittaa neuvonnan pääasiassa vain soittamalla. Sähköpostituki vastaa nettisivun yhteydenottolomakkeella tehtyihin pyyntöihin, mutta neuvontaa ei yleensä saa enää helposti ensimmäisen vastauksen jälkeen.

Aukioloajat ovat asiakaspalvelussa varsin suppeat, mikä hankaloittaa avun saantia tavallisille päivätyön tekijöille. Tuki on avoinna iltaviiteen asti, ja aikaa on näin tavallisen työpäivän päättymisen jälkeen vain tunti. Netin Bank Norwegian -kokemuksia lukiessa vaikuttaisi siltä, että asiakaspalvelu on näinä iltatunteina varsin ruuhkautunut. 

Pankin nettisivuilla on käytössä chat-botti, joka tuo esiin vastaukset lähetettyä lähimpään aiheeseen liittyen. Esimerkiksi sanoin “eräpäivän siirto” robotti ilmoittaa, ettei eräpäivää voida Bank Norwegianillä siirtää. Botti voi auttaa löytämään tietoa Usein kysytyt kysymykset -osiota nopeammin, mutta varsinainen pikaviestitoiminto sivustolta puuttuu kokonaan.

Yrityksen tiedot

YritysBank Norwegian AS
OsoitePostboks 338, Sentrum, 0101 Oslo NORWAY (postiosoite)
SähköpostiosoiteNettisivuilla käytössä yhteydenottolomake
Puhelinnumero07532 66 200

Asiakaspalvelun aukioloajat

Maanantai11:00 – 17:00
Tiistai11:00 – 17:00
Keskiviikko11:00 – 17:00
Torstai11:00 – 17:00
Perjantai11:00 – 17:00
Lauantai
Sunnuntai

Hinta

Korkotaso vaihtelee Bank Norwegianilla asiakkaan maksukyvystä riippuen merkittävästi. Sivuilla annettu korkoskaala on 4,99 – 14,99 %, ja suurin todellinen vuosikorko 24,18 %. Skaalan edullisin korko olisi markkinoiden keskitasoa, mutta valtaosalle asiakkaista korko on tätä huomattavasti korkeampi. 

Lainaa ilman vakuuksia tarjoavat rahoituslaitokset ovat usein nettisivuillaan näytetyissä hinnastoissa epätarkkoja, ja tämä pätee myös Bank Norwegianiin. Hinnoittelun eri osa-alueet riippuvat vahvasti lainaa hakevan henkilökohtaisesta maksukyvystä ja tilanteesta, eikä sivuilla annetusta hinnastosta ole siksi paljoakaan hyötyä.

Useimmilla kilpailevilla toimijoilla kuitenkin on käytössään lainalaskuri, jolla kuukausieristä ja lainan kuluista saa edes jonkinlaisen ensiarvion. Bank Norwegian ei tällaista käytä, vaan lainan hakuun käytettävät painikkeet vievät asiakkaan suoraan sähköiseen lomakkeeseen. Joillakin asiakkailla tämä voi hankaloittaa sopivan lainan löytämistä ja johtaa esimerkiksi liian pitkään laina-aikaan, mikä nostaa kokonaiskuluja.
Netin Bank Norwegian -kokemuksia lukiessa ilmeistä on, että kun lainaa on ottanut, sen ehdot vastaavat täysin sopimuksessa kerrottua. Kyseessä on yksi pohjoismaiden tunnetuista rahoitusalan yrityksistä, ja lainaehdot luettuaan kuluista voikin olla varmoin mielin.


Lainan haun vaatimukset

  • Vähintään 23 vuoden ikä
  • Suomen väestötietorekisterissä viimeiset 36 kuukautta
  • Ei maksuhäiriöitä

Käyttäjäkokemus

Bank Norwegianin toiminta on täysin sähköistä, ja sen luottoja haetaan sen nettisivujen kautta. Hakemukseen vievä painike tuodaan näkyviin heti palvelun etusivulla. Toisin kuin muilla netin rahoituslaitoksilla, kyseessä on pelkkä painike – ei lainalaskuri. Kuukausierän sekä laina-ajan arvioiden puute saattaakin hankaloittaa itselle sopivan lainasumman löytämistä.

Etuna muihin toimijoihin nähden on kuitenkin se, että Bank Norwegianin hakemuksessa lainasumman voi syöttää vapaasti itse 1000 ja 60 000 euron väliltä. Useimmilla muilla sivuilla tämä on säädettävissä vain 100 tai 500 euron pykälinä, eli Bank Norwegianilta luotto on mukautettavissa tarkemmin omaan tarpeeseen.

Hakemuksen täyttö sujuu pankin nettisivuilla ongelmitta, ja tätä ennen tarkentavia lisätietoja voi löytää eri välilehdiltä ilman kirjautumista. Bank Norwegianin nettisivut ovat sisällöltä sekä ulkonäöltä varsin pelkistetyt, minkä ansiosta etsimänsä tiedon löytää nopeasti. Eri välilehtien navigointia helpottaa yläpalkki.

Pankin mobiilisivut latautuvat nopeasti, ja tarjoavat saman sisällön, kuin tietokonenäkymä. Erona on tiiviimpi asettelu sekä suuremmat painikkeet. Lainan oton jälkeen käyttöä helpottaa Bank Norwegianin mobiilisovellus, jossa lainan tilan voi tarkistaa koska tahansa. Jos lainaan kuitenkin haluaa muutoksia, on tässä käännyttävä asiakaspalvelun puoleen.


Käsittelyaika

Lainapäätöksen saa Bank Norwegianilta lähtökohtaisesti nopeasti. Pankin toiminnassa korostuu nykyaikaisuus, ja siksi myös maksukyvyn määritys on laajalti automatisoitua. Alustava lainapäätös tulee asiakkaalle tämän ansiosta vain muutamassa minuutissa, joskin joissain tapauksissa tältä saadetaan pyytää lisätositteita, kuten palkkalaskelmia.

Mahdollisten tositteiden lähetyksen jälkeen vuorossa on sopimuksen allekirjoittaminen, joka tehdään sähköisesti. Bank Norwegian tarkistaa vielä kerran lainan tiedot sekä mahdolliset liitteet, jonka jälkeen kulutusluotto maksetaan heti tilille. Rahat näkyvät pankkitilillä aikaisintaan muutaman tunnin sisällä, mutta silti viimeistään kahden pankkipäivän kuluessa.

Lainan saannin jälkeiset käsittelyprosessit vievät monia muita rahoituslaitoksia enemmän aikaa. Sähköisyydestä sekä moderniudesta huolimatta Bank Norwegian ei esimerkiksi mahdollista lainan tietojen itsenäistä muuttamista, vaan tämä on tehtävä aina asiakastuen välityksellä.


Lisäedut

Muihin lainaa verkossa tarjoaviin rahoituslaitoksiin verrattuna Bank Norwegianin tarjoamat lisäedut ovat varsin rajalliset. Se ei myönnä nettilainaa ottaneille asiakkailleen bonuksia tai lainanmaksua helpottavia lisäpalveluja. Pankki ei myöskään tarjoa mahdollisuutta eräpäivän siirtoon laisinkaan, vaan laskut on maksettava aina viimeistään kuun 15. päivä.

Yksi ydineduista kuitenkin on Bank Norwegianin mobiilisovellus, jossa lainaa ottanut voi tarkastella luottojensa tilaa sekä laskuja. Jos lainaa ei ole vielä maksettu asiakkaalle, voi sovelluksella muuttaa sen takaisinmaksuaikaa sekä summaa. Tilille siirron jälkeen lainaa koskevat muutokset on lähes poikkeuksetta tehtävä asiakaspalvelun välityksellä, eli sovelluksen hyödyt ovat tällöin suppeammat.

Laina on lisäksi mahdollista vakuuttaa Lainaturvalla sen varalta, että työttömyys tai äkillinen sairastuminen estää velan takaisinmaksun. Vakuutus maksetaan kuukausittain muun lainan yhteydessä, ja sen tarkka hinta riippuu otetusta lainasta.


Lisätietoa

Saldon erityisyys muihin rahoituslaitoksiin verrattuna on täysin automatisoitu lainanhakuprosessi sekä oma automaattinen scoring-järjestelmä, jolla lainatarjoukset tuodaan asiakkaalle välittömästi ja yksilöityinä. Näiden prosessien myötä lainaa annetaan asiakkaille vain näiden maksukyvyn rajoissa, muttei tietojen arviointi myöskään pidennä haun viemää aikaa.


Bank Norwegian: Yhteenveto

Bank Norwegian on yksi Pohjoismaiden tunnetuimmista pankeista. Toiminnassaan se korostaa ennen kaikkea sähköisyyttä ja automatisaatiota. Käyttölainan ohella sen nettisivujen kautta voi hakea luottokorttia, säästötiliä sekä vakuutuspalveluita.

Muihin Suomessa toimiviin lainanantajiin verrattuna Bank Norwegianin vahvuutena ovat etenkin käsittelyajat. Automaattisten prosessien ansiosta alustava lainapäätös sekä lainarahat tulevat asiakkaan näkyville huomattavasti tavallista nopeammin, eikä lisätositteita lähtökohtaisesti vaadita. 

Pankkia harkitsevan on suositeltavaa varautua etukäteen siihen, että asiakastuki on etenkin viimeisinä aukiolotunteina usein ruuhkautunut. Tarkkana on oltava myös lainan ehtojen säätämisessä, sillä sivuilta ei löydy alustavaa arviota antavaa lainalaskuria. 

Netin Bank Norwegian -kokemuksia näyttäisi yhdistävän tyytyväisyys lainan saannin helppouteen sekä pankin luotettavuuteen. Mikäli tavoitteena on siis saada vippi nopeasti luotettavalta rahoituslaitokselta, voi tämä löytyä Bank Norwegianiltä.