Opastus ja käytännöt

Näiltä sivuilta löytyvät Suomi24:n säännöt, käytännöt ja ohjeita palvelujemme käyttöön.


Suositellut selaimet


Usein kysytyt kysymykset

Jos vastausta ei löydy alta, ota yhteyttä palautelomakkeella

Suomi24

Unohtuneen salasanasi voit saada ilmoittamaasi vaihtoehtoiseen sähköpostiosoitteeseen klikkaamalla ”Unohtuiko salasana?” -linkkiä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi Käyttäjätunnus-kenttään ja paina Lähetä. Saat salasanasi jäsentiedoissa ilmoittamaasi osoitteeseen. Salasanan voit aktivoida klikkaamalla viestissä olevaa aktivointilinkkiä. Suomi24 käyttäjätuki ei tietoturvasyistä vaihda käyttäjien salasanaa.
Salasanaa voit muuttaa Asetukset -sivulla, johon pääset klikkaamalla sivun oikeassa yläkulmassa olevaa käyttäjätunnustasi ja valitsemalla Asetukset -linkin. Kirjoita voimassaoleva salasanasi "Nykyinen salasana"- kenttään ja uusi salasana sekä "Salasana" että "Vahvista salasana"- kenttiin. Tallenna tiedot ”Tallenna”-painikkeella.
Kirjoita sisäänkirjautuessasi Käyttäjätunnus-kenttään ainoastaan sähköpostiosoitteesi alkuosa ilman @suomi24.fi -päätettä. Salasanassa alkuperäistä kirjainkokoa pitää noudattaa orjallisesti.
Voit poistaa Suomi24-käyttäjätunnuksesi Asetukset – sivulta Poista käyttäjätili-linkistä.
Sinun täytyy kirjoittaa kenttään käyttäjätilisi salasana ja klikata Lähetä-painiketta. Sivulle avautuu uusi ikkuna, missä varmistetaan käyttäjätilin poistaminen. Poistaaksesi käyttäjätilisi sinun täytyy vahvistaa ilmoitus painamalla ”Ok”-painiketta. Huomioithan, että poistettua käyttäjätiliä ei ole mahdollista palauttaa tai ottaa uudelleen käyttöön.

Sähköposti

Päivitä selaimesi uusimpaan versioon. Kokeile sähköpostin käyttämistä muilla selaimilla. Mikäli sähköposti ei toimi selaimen vaihdon jälkeen, ota yhteyttä käyttäjätukeen palautelomakkeella. Kerrothan lomakkeessa tarkat tiedot käyttämistäsi selaimista ja mahdollisesta virheilmoituksesta.
Voit torjua roskaposteja suodattimien avulla. Suodattimien ohjeet löydät sivulta http://www.suomi24.fi/opastus/sahkoposti.
Sähköposti ei toimi mobiililaitteissa vanhimmilla ohjelmistoversioilla. Katso tuetut versiot. Voit käyttää sähköpostia myös mobiililaitteen omalla sähköpostisovelluksella IMAP-yhteydellä. Ohjeet löydät osoitteesta http://www.suomi24.fi/opastus/sahkoposti.

Tarkista Roskapostikansiosi sekä Suodattimesi, ettei viestit ole suodattuneet väärin.

Mikäli sinulla on olemassa suodatussääntö tai -sääntöjä, klikkaa säännön nimen jälkeen löytyvää muokkaa-linkkiä ja tarkista, mikä säännön Sovella-valinta on. Sovella-valinta löytyy suodatussäännön otsikon alta ennen Ehto-listaa, mikäli säännössä on määritettynä useampia ehtoja.

Valintavaihtoehtoja on kaksi: "Sovella sääntöä, jos jokin ehto täyttyy" sekä "Sovella sääntöä, jos kaikki ehdot täyttyvät".

Jos sinulla on valittuna jälkimmäinen valinta eli kaikkien ehtojen täyttymistä vaaditaan, silloin roskapostia ei suodatu, elleivät kaikki alle listatut säännöt päde suodatettavaan viestiin. Tällöin roskapostia voi päästä enemmän läpi saapuneiden viestien puolelle.

Jos taas vaihdat Sovella-valinnaksi "jokin ehto täyttyy"-valinnan, sääntö pätee useampaan viestiin.

Mikäli tästä ei ollut sinulle apua, ota yhteyttä Suomi24:n Käyttäjätukeen ja kerro tarkasti, mistä on kyse. Muista liittää mukaan käyttäjätunnuksesi sekä sähköpostiosoite, johon sinulle voi vastata.

Viestin lähettäjän nimenä näytetään oletuksena se nimi, jonka olet ilmoittanut liittyessäsi Suomi24:n jäseneksi. Nimeä voit muuttaa sähköpostin asetuksissa ”Omat yhteystietoni”-kohdassa. Huomioithan, että nimikenttää ei voi jättää tyhjäksi.
Kansiot näkyvät sähköpostisivun vasemmassa laidassa. Mikäli kansiot ovat piilotettuna, saat ne esille painamalla ”Muokkaa näkymää”-valikkoa ja valitsemalla sieltä ”Kansionäkymä”-vaihtoehdon.

Keskustelu

Viesti sisältää rasistista, väkivaltaan yllyttävää, raakaa pornografiaa, lapsipornoon liittyvää tai muuten epäeettistä tekstiä tai muuta materiaalia. Toisten käyttäjien henkilöiden loukkaaminen ja herjaaminen kuuluu myös asiattomaan sisältöön. Aiheeseen liittymättömän sisällön kirjoittaminen sekä massapostitus, eli samansisältöisen viestin lähettäminen usealle palstalle tai muualta tekijänoikeuslain vastaisesti kopioidun sisällön levittäminen on myös kielletty. Lue tarkat säännöt täältä.
Voit ilmoittaa sääntöjen vastaisen viestin alalaidassa olevasta Ilmianna -linkistä. Sinulle avautuu lomake, jonka avulla voit välittää viestin ylläpidolle. Viestiin tulee kirjoittaa sähköpostiosoitteesi sekä perustelu sille, miksi haluat, että kyseinen viesti poistetaan. Viestin poistaa Suomi24:n ylläpito.
Palvelun sääntöjen vastaiset viestit poistetaan Suomi24 Keskusteluista. Voit tutustua Suomi24 Keskustelun sääntöihin osoitteessa http://www.suomi24.fi/opastus/saannot.
Yleisin syy, miksi lähetetty viesti ei tule palstalle on käyttäjän tietokoneen palomuuriasetuksissa. Tarkista palomuurisi asetuksista, että tietosuoja ja mainokset on sallittu Suomi24:n keskustelujen osalta. Ota yhteyttä oman palvelun tarjoajaasi saadaksesi tarkempia ohjeita palomuurin asetusten tarkistamiseksi.

Chat

Voit kokeilla internetselaimen päivittämistä uusimpaan versioon tai toisen selaimen käyttämistä. Virustorjuntaohjelman liian korkea suojaustaso voi myös estää Suomi24 chatin käytön.
Helpoimmin pääset eroon häiritsevästä käyttäjästä torjumalla hänet. Torjuminen tapahtuu klikkaamalla nimimerkin edessä olevaa puhekuplaa, jolloin puhekuplan päälle tulee punainen rasti. Torjuminen aiheuttaa sen, että et näe enää torjumasi henkilön kirjoittamia viestejä. Jos häiritsevä käyttäjä rikkoo chatin sääntöjä, kerro siitä luotsille tai ylläpidolle.
Ei. Yksityisiä viestejä voivat lukea vain niiden lähettäjä ja vastaanottaja.
Suomi24 tallentaa julkisessa tilassa käydyn keskustelun, mutta ei yksityiskeskusteluja. Tallennettua aineistoa voidaan tarvittaessa käyttää laittoman toiminnan selvittämiseen.
Chat-huoneen luotsit myöntävät vip-oikeuksia ahkerille ja asiallisille chattaajille. Edellytyksenä on, että olet ollut Suomi24:n jäsen vähintään puoli vuotta, olet tunnettu chattailija, joka käyttää palvelua asiallisesti ja ahkerasti. Jos täytät mielestäsi ehdot, ota yhteyttä chat-huoneen luotsiin.
Esto saattaa johtua siitä, että käytät samaa IP-osoitetta kuin joku toinen, joka on häiriköinyt chatissa. Hyllytys on aina väliaikainen ja sen kesto riippuu häiriköinnin vakavuudesta.

Chathuoneiden keskustelut tallennetaan lokitietoihin. Samalla tallennetaan myös chattailijoiden tunnistamistiedot. Ylläpito ei voi jälkikäteen estää häiriköintiä eikä toimia välikätenä niiden henkilöiden välillä, joilla on erimielisyyksiä. Mikäli kyse on rikoksesta ja viranomainen alkaa tutkia asiaa, luovutamme heille hallussamme olevat tunnistamis- ja lokitiedot.

Jos et itse ole ollut paikalla chathuoneessa tapahtuma-aikaan, kysy joltakin paikallaolijalta mahdollisimman tarkat tiedot tapahtuneesta eli huoneen nimi, päivämäärä, mahdollisimman tarkka kellonaika ja häiriköijän nimimerkki. Ota sen jälkeen yhteys poliisiin ja tee rikosilmoitus.

Jos et halua tehdä rikosilmoitusta, mutta olet itse paikalla kun tilanne on ajankohtainen, voit pyytää apuun luotsin, jonka tunnistaa nimimerkin perässä näkyvästä tähti-ikonista.