Saldo on suomalainen rahoitusalan yhtiö, joka keskittyy henkilö- sekä yritysasiakkaiden kulutusluottojen tarjontaan. Lainaa Saldolta saa kertaluontoisesti sekä joustolimiittinä, alkaen 100 eurosta aina 60 000 euroon asti. Tässä arvostelussa syvennymme tarkemmin yksityisasiakkaille tarjottujen lainojen korkoihin, haun helppouteen, prosessin nopeuteen sekä asiakastuen tasoon – netin Saldo-kokemuksia verraten.

4.4
Rating
Suomi24 Lainat arviointi
Asiakaspalvelu
5
Hinta
3
Käyttäjäkokemus
4
Käsittelyaika
5
Lisäedut
5

Saldo

Saldo Finance Oyj on yksi Suomen vanhimmista ja suosituimmista lainantarjoajista. Se aloitti toimintansa vuonna 2006, laajentuen sittemmin myös Ruotsiin ja Liettuaan. Sivuston valikoimaan kuuluu yksityisasiakkaiden kulutusluottojen ohella myös yrityslaina aina 50 000 euroon asti. Eri lainoja haetaan suoraan Saldon nettisivuilla.

Henkilöasiakkaiden lainoista keskeisimpiä ovat kaksi lainatyyppiä: Saldo Laina sekä Saldo Limiitti. Näistä ensimmäinen on tavallinen, kertaluontoisena maksettava laina, jota voi saada 1000 – 10 000 euron edestä. Limiitti puolestaan on sähköiseen luottokorttiin verrattava joustolaina, jota voi nostaa 300 – 2000 euroa kerrallaan 2000 euron luottorajan salliessa. Kyseinen laina sopii hyvin arjen turvaverkoksi, sillä sopimuksesta ei aiheudu kuluja silloin, kun asiakkaalla ei ole aktiivista velkaa.

Tämän Saldo-arvostelun kirjoitushetkellä yritys on palvellut jo yli 500 000 asiakasta. Puolueettomalla Trustpilot-sivustolla palvelu on saanut lähes 600 suomenkielistä arviota, joiden keskiarvona on 4,5 tähteä. Erityisen hyvänä asiakkaat pitävät asiakaspalvelun laatua sekä lainan saannin nopeutta.

Arvioiden yhteenveto

Saldon toiminnan vahvuutena on ennen kaikkea sen nykyaikaisuus. Asiakaspalvelu on nopeasti tavoitettavissa niin chatissä, puhelimitse kuin sähköpostilla, ja vastaa nopeimmillaan alle minuutissa. Nettisivujen käyttö on niiden selkeän asettelun myötä enimmäkseen helppoa, ja käyttökokemusta kohentaa luoton saannin jälkeen omatoimisesti käytettävä MySaldo-palvelu. Lainapäätöksen saa heti hakulomakkeen lähetettyään, ja mahdolliset ongelmat on mahdollista selvittää asiakastuen laajojen aukioloaikojen ansiosta kaikkina viikonpäivinä. Etenkin limiittiasiakkaiden käytössä on monia lisätoimintoja, joilla lainanmaksuun saa tarvittaessa merkittävää joustoa. Rahoituslaitoksen ainoa merkittävä heikkous on sen korkotaso.


Asiakaspalvelu

Poikkeuksellisen tasokas; erityisyytenä pitkät aukioloajat. Tavoitettavissa niin arkena kuin viikonloppuisin puhelimitse, sähköpostilla sekä chatissä. Pikaviestitoiminnolla vastaus alle minuutissa, soittamalla muutamassa minuutissa ja sähköpostilla viimeistään seuraavana päivänä. Chatissä ei bottia, vaan jo ensimmäinen viesti ohjaa asiakkaan ihmispalvelijalle. Henkilökunta on kohteliasta ja osaavaa. Useimpien lainaa koskevien asioiden teko mahdollista omatoimisesti nettisivun tietojen sekä MySaldon avulla.


Hinta

Korot vaihtelevat lainatyyppien sekä asiakkaiden eri maksukykyjen perusteella paljon. Korkeimmillaan Saldo Lainan sekä Limiitin todellinen vuosikorko on noin 30%, mikä on markkinoiden kalliimmasta päästä. Kokonaiskuluja saattavat nostaa huomaamatta tavallista pienemmät kuukausierät, jotka pidentävät takaisinmaksuaikaa. Hinnoittelu on sivuilla silti avointa, ja laina on mahdollista maksaa takaisin sovittua aiemmin tai suuremmissa erissä.


Käyttäjäkokemus

Nykyaikaiset nettisivut, joilla eri luottojen tiedot sekä lainalaskurit on jaoteltu erillisille välilehdille. Osioiden navigointia saattaa hankaloittaa aluksi selkeän yläpalkin puute. Osioiden sisältö silti kattavaa ja hyödyllistä. Lainalaskuri helpottaa lainaehtojen suhteutusta omaan taloustilanteeseen. Mobiiliversio kattaa samat sisällöt, mutta on asettelultaan tiiviimpi. Käyttökokemus on moitteeton myös luoton haun jälkeen MySaldon ansiosta.


Käsittelyaika

Eri prosessit poikkeuksellisen automatisoituja, mikä tekee toiminnasta nopeaa kaikilla osa-alueilla. Lainapäätöksen saa heti lomakkeen lähetyksen yhteydessä, rahat tilille aikaisintaan muutama tunti sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Mahdollisten ongelmien selvitys on joutuisaa tasokkaan asiakaspalvelun myötä. Vastaukset kysymyksiin voi löytää hetkessä Saldon sivuilta ja MySaldo mahdollistaa lainatoimintojen itsenäisen käytön.


Lisäedut

Monia lainanmaksuun joustoa tuovia ominaisuuksia. Limiittiasiakkaiden valittavissa muun muassa lyhennys- ja maksuvapaat kuukaudet sekä maksuerien puolitus. Kaikkien asiakkaiden käytössä ilmainen MySaldo-palvelu, jossa luottoa voi hallinnoida omatoimisesti ja nopeasti. Nettisivuilla saatavilla kattavia ilmaismateriaaleja, joista saa ajankohtaista tietoa taloudenhallintaan sekä lainaa ilman vakuuksia hakemiseen liittyen. Lainanmaksu vakuutettavissa sairastumisen tai työttömyyden varalta Saldo Turvalla.


Saldo Laina

Saldo

Lainamäärä 100 – 10 000 €
Laina-aika 12 – 88 kuukautta
Korko 6.9 – 19.9 %
Tod. vuosikorko 10.6 – 28.3 %
Ikä 18 vuotta

Hyödyt

  • Saldo Laina kertaluontoiseen rahavajeeseen, Limiitti arjen turvaverkoksi
  • Asiakastuki saatavilla kaikkina viikonpäivinä kolmella eri kanavalla
  • MySaldo-palvelu lainojen omatoimiseen hallinnointiin

Haitat

  • Tavallista pienemmät maksuerät sekä korkeammat kokonaiskulut
  • Saldo Lainan minimisumma 1000 euroa -> pienempään tarpeeseen vain jatkuva Limiitti
  • Asiakaspalveluun soitoista veloitetaan 2€/min

Asiakaspalvelu

Yksi Saldon ehdottomista vahvuusalueista on sen asiakaspalvelu. Tuen tavoittaa voi kolmella kanavalla: puhelimitse, chatissä sekä sähköpostitse. Aukioloajat ovat poikkeuksellisen pitkät ja kattavat myös viikonloput. Saldo näyttäisi huomioivan näin etenkin tavallista päivätyötä tekevät useimpia muita pankkeja paremmin.

Soitoissa huomioitava on, että niistä veloitetaan lisähintana 2,00 €/min + pvm/mpm, joskaan tämä ei koske jonotusta. Yleensä asiakaspalvelijan tavoittaa muutamassa minuutissa, mutta odotusajat saattavat olla pidemmät illan ruuhkatunteina. Saldo-kokemuksia yhdistää tuntemus siitä, että henkilökunta on myös puhelimessa osaavaa ja kohteliasta, eikä neuvonta ole hätiköityä edes kiireellisinä aikoina.

Sivuilta löytyy myös pikaviestitoiminto, jonka painikkeen löytää lainahakemuksen oikeasta yläkulmasta. Toisin kuin monilla muilla toimijoilla, chatin alkuun ei ole lisätty bottia, vaan viestin lähetys ohjaa asiakkaan välittömästi ihmispalvelijan puheille. Saldo-arvostelua kirjoittaessamme tämä tapahtui alle minuutissa. Kiireettömiin yhteydenottoihin käytettävissä on sähköposti, jolla vastauksen saa yleensä viimeistään seuraavana päivänä.

Vaikka Saldon asiakaspalvelu on kaikin tavoin poikkeuksellisen tasokasta, ei sen toimintaa ole silti rakennettu vain sen varaan. Nettisivuille listattu on lähes kaikki yleisimmät kysymykset kattavin vastauksin. Saldon asiakkaana käyttöönsä saa lisäksi maksuttoman MySaldo-palvelun, jossa lainaa koskevia asioita voi tarkastella ja hallinnoida omatoimisesti minä tahansa vuorokauden aikana.

Yrityksen tiedot

YritysSaldo Finance Oyj
OsoiteJuhana Herttuan Puistokatu 3, 20200 Turku (ei käyntiä)
Sähköpostiosoiteasiakaspalvelu@saldo.com
Puhelinnumero06000 55000

Asiakaspalvelun aukioloajat

Maanantai07:00 – 21:00
Tiistai07:00 – 21:00
Keskiviikko07:00 – 21:00
Torstai07:00 – 21:00
Perjantai07:00 – 21:00
Lauantai10:00 – 18:00
Sunnuntai10:00 – 18:00

Hinta

Saldon tarjoaman vakuudettoman kulutusluoton korot vaihtelevat asiakkaan maksukyvyn sekä lainatyypin perusteella paljon. Paremman maksukyvyn omaaville asiakkaille lainaa myönnetään edullisemmin, kun taas muilta korkoa veloitetaan enemmän. Saldo Lainan sekä Limiitin todellinen vuosikorko on korkeimmillaan noin 30%, mikä edustaa markkinoiden kalliimpaa tasoa.

Muista rahoituslaitoksista Saldon erottaa lisäksi tavallista pienemmät kuukausierät. Tämä johtaa helposti asiakkaan huomaamatta laina-ajan pidentymiseen, mikä tarkoittaa, että korkoja kertyy useammalta kuukaudelta. Halutessaan asiakas voi kuitenkin maksaa ilman erillistä lisäilmoitusta sovittua suurempia kuukausieriä – näin laina-aikaa ja korkokuluja lyhentäen.

Hinnoittelu on avoimuudeltaan poikkeuksellista. Eri lisäpalvelut kattava, tarkka hinnasto löytyy kutakin lainatuotetta käsittelevän välilehden alaosasta, minkä ansiosta asiakas voi tietää jo ennen lainan hakua, millaisia kuluja luottoon sisältyy. Pakolliset lisäkulut ovat kuitenkin aina enintään 150 euroa vuodessa, luoton suuruudesta riippumatta.


Lainan haun vaatimukset

  • Vähintään 18 vuoden ikä
  • Suomen kansalaisuus
  • Suomalainen pankkitili (lainan maksuun)
  • Vakituinen osoite Suomessa
  • Ei voimassaolevia maksuhäiriömerkintöjä

Käyttäjäkokemus

Saldon eri pikalainoja haetaan netissä tehtävällä hakulomakkeella. Kuhunkin lainatyyppiin käytettävät lomakkeet löytyvät kätevästi näitä käsittelevien välilehtien yläosista. Eri osioiden löytäminen saattaa kuitenkin vaatia hetken etsiskelyä, sillä sivuilta ei löydy perinteistä yläpalkkia. 

Lainaosioissa annettu tieto on kattavaa ja kiteyttää niiden käyttötarkoitukset, ominaisuudet sekä hinnat helppolukuisella tavalla. Usein kysytyt kysymykset sekä tarkoin eritellyt hinnastot löytyvät kumpikin näille omistetuista laatikoista. Sivuston asettelu onkin suurimmilta osin tehokas ja käytetty kieli selkeää.

Varsinaiseen lainahakemukseen ohjaava lainalaskuri antaa hakijalle ensiarvion lainan kuukausierästä sekä takaisinmaksuajasta luoton suuruutta säätämällä. Näin se mahdollistaa luoton suhteutuksen omaan taloustilanteeseen helposti ja vaivatta. Hakulomake kuitenkin on laskuria huomattavasti kattavampi, vaikkakin sen täyttö vie silti vain joitakin minuutteja.

Haku on mahdollista myös Saldon mobiilisivujen kautta. Näkymä on versiossa sisällöltään sama, mutta on varustettu tiiviimmällä asettelulla sekä suuremmilla painikkeilla helpon käytön varmistamiseksi. Käyttökokemus on moitteeton myös luoton saannin jälkeen, sillä tätä hallinnoida voi omatoimisesti MySaldon kautta.


Käsittelyaika

Eri prosessit ovat Saldolla poikkeuksellisen automatisoituja, minkä ansiosta lainapäätöksen saa aina heti lomakkeen lähetyksen yhteydessä – ajasta riippumatta. Allekirjoitetun sopimuksen jälkeen itse lainat taas näkyvät tilillä aikaisintaan muutaman tunnin sisällä, mutta viimeistään 2 arkipäivän kuluessa. Tarkka siirtoaika riippuu muun muassa käytetystä pankista sekä luoton suuruudesta.

Ongelmat ja häiriöt ovat palvelussa harvinaisia, mutta mikäli näitä ilmenee, on niiden setvintä nopeaa Saldon asiakastuen aukiolojen laajuuden sekä joutuisan toiminnan ansiosta. Useimpiin kysymyksiin vastaukset löytää heti Saldon nettisivuilta, kun taas lainaa koskevien asioiden tarkastelu ja muokkaus onnistuu MySaldossa ilman erillistä yhteydenottoa asiakastukeen.

Positiivisia Saldo-kokemuksia näyttäisi yhdistävän tyytyväisyys juurikin sivuston käsittelyaikoihin. Myöskään mainintoja laskutuksen häiriöistä tai avun saannin viivästyksistä ei löydy läheskään yhtä paljoa, kuin useimpien muiden pankkien arvioista.


Lisäedut

Lainoilleen Saldo tarjoaa useita pienestä lisämaksusta saatavia, takaisinmaksuun joustoa tuovia toimintoja. Kaikkein eniten lisäpalveluita on saatavilla limiittiasiakkaille, joiden valittavana ovat esimerkiksi maksu- ja lyhennysvapaat kuukaudet, lainanmaksun puolitus sekä laskutavan maksuton muutos.

Sekä Saldo Lainalle että Limiitille saatavilla on lisäksi Saldo Turva, jolla lainanmaksun voi halutessaan vakuuttaa työttömyyden sekä sairastumisen varalta. Vakuutuksen tarkka hinta riippuu lainan ehdoista, mutta ei ole tuomaansa hyötyyn nähden yleisesti kovinkaan suuri.


Merkittävä hyöty moniin muihin rahoituslaitoksiin nähden on myös MySaldo-palvelu, jossa luottoasioita voi hallinnoida reaaliajassa. Näin esimerkiksi jäljellä olevan velan tarkistus tai tavallista isomman lainaerän maksu ei edellytä erillistä soittoa asiakastukeen. 

Ensi kertaa lainaa hakeva tai parempaan taloudenhallintaan pyrkivä voi hyötyä suuresti myös Saldon nettisivuilta löytyvistä ilmaismateriaaleista. Rahoituslaitos julkaisee ajankohtaisia talousaiheita sekä lainaa netistä haettaessa huomioitavia tietoja käsitteleviä artikkeleja säännöllisesti, ja näitä lukea pystyy suoraan ilman kirjautumista.


Saldo: Yhteenveto

Saldo on yksi Suomen vanhimmista sekä liikevaihdoltaan suurimmista lainantarjoajista. Toimintaa yrityksellä on Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Liettuassa. Saldon erityisyytenä on automatisoitu arviointijärjestelmä, jonka ansiosta lainapäätöksen saa aina heti lähetyksen jälkeen – vuorokauden ajasta riippumatta.

Toiminnan eri osa-alueissa korostuukin ennen kaikkea nykyaikaisuus. Sen luottojen haku tapahtuu täysin sähköisesti Saldon nettisivuilta löytyvällä lainahakemuksella, asiakaspalveluun yhteyttä saa chatissä sekä MySaldo-palvelussa lainan tietoja voi hallinnoida itsenäisesti ja reaaliajassa.

Netin Saldo-kokemuksia yhdistää tyytyväisyys ennen kaikkea palvelun toimintanopeuteen sekä asiakaspalvelun tasoon. Koroiltaan se ei kuitenkaan ole erityisen edullinen, vaikkakin lainan ennenaikaisesta poismaksusta on tehty nettisivuilla poikkeuksellisen helppoa. Jos tavoitteena on saada nimenomaan joustava ja nopea kulutusluotto, on Saldo tähän varteenotettava vaihtoehto.