Nordea on Pohjoismaiden suurin finanssialan yritys, ja samalla Suomen toiseksi suurin pankki. Se tarjoaa yhden markkinoiden kattavimmista yksityishenkilöiden luottovalikoimista. Tarjottuihin luottoihin sisältyy joitakin erityisominaisuuksia, joilla asiakkaan tarpeet pyritään huomioimaan tavallistakin paremmin. Tässä arvostelussa tutustumme Nordean laina-asiakkaille tarjottuun käyttökokemukseen, asiakaspalveluun, korkotasoon sekä etuihin muihin alan toimijoihin verrattuna.

4.4
Rating
Suomi24 Lainat arviointi
Asiakaspalvelu
3
Hinta
5
Käyttäjäkokemus
5
Käsittelyaika
4
Lisäedut
5

Nordea

Suomessa Nordean toiminnasta vastaa Nordea Bank Oyj, jonka piiriin kuuluu jo lähes 2,5 miljoonaa asiakasta. Suurena pankkina Nordea pystyy tarjoamaan hakijoille kulutusluottoa edullisemmin ja monipuolisemmin, kuin laina-alan toimijat yleensä. Sen kautta saada voi myös esimerkiksi pankkipalveluja, asunto- ja opintolainaa sekä vakuutuksia.

Yksityisasiakkaille tarjottavista lainatuotteista keskeisin on Joustoluotto, jota hakea voi ilman vakuuksia 2 000 – 50 000 euroa oman tarpeen mukaan. Vaikkei laina kata pientä parinsadan euron rahantarvetta, voi ylijääneet varat halutessaan käyttää suoraan lainan ennenaikaiseen takaisinmaksuun ilman lisäkuluja. Premium-asiakkaat sekä asuntolaina-asiakkaat saavat lainaa alennetulla korolla, kun taas muut maksavat normaalihintaa, joka tämän Nordea-arvostelun kirjoittamishetkellä on 8,90% + 3kk Euribor.

Euribor-koron ansiosta Nordealta lainaa ottava voi hyötyä Euroopan keskuspankin asettamista negatiivisista ohjauskoroista. Nämä ovat olleet punaisella jo useamman vuoden ajan talouden elvyttämiseen, mutta yleensä niistä hyötyä voi pääasiassa vain asuntolainaa ottaessa.

Pankin tarjoama joustoluotto toteutetaan kertaluontoisena, eikä sitä siis tule sekoittaa ns. joustolimiittiin. 

Arvioiden yhteenveto

Nordean tarjoamien lainapalvelujen taso on ensiluokkainen lähes kaikilla osa-alueilla. Joustoluoton korko on ehdottomasti useimpia pikavippifirmoja halvempi, mutta kaikkein edullisimmin sitä saavat asuntolaina- ja premium-asiakkaat; jälkimmäiselle laina on mahdollisesti jopa koko markkinoiden halvin. Nettisivujen käyttö on miellyttävää ja tärkeät tiedot on annettu siististi ja selkeästi niin selain- kuin mobiiliversiossa. 

Käsittelyaika on lähtökohtaisesti 3 päivää, mutta Joustoluoton tapauksessa lainapäätöksen saa yleensä jo seuraavana päivänä. Lisäetuina luottoa maksavalle ovat Lyhennysjousto ja lyhennysvapaa, jolla lainan lyhennyserää voi halutessaan pienentää tai maksun keskeyttää kokonaan. Ainoat merkittävät ongelmat ovat asiakaspalvelussa, joka moderniudestaan huolimatta usein päätyy pompottelemaan asiakkaita eri kanavien välillä hidastaen ongelmien ratkontaa.


Asiakaspalvelu

Soittamisen ohella neuvontaa voi saada chatissä sekä Omapostissa. Nettisivuilla on käytössä tavallista tehokkaampi palvelubotti, joka tunnistaa kuvailtua ongelmaa lähimmän vaihtoehdon ja antaa asiakkaalle yksityiskohtaiset ohjeet asian ratkaisuun. Puhelinneuvonnan aukioloaika on pitkä, mutta odotusajat voivat venyä pahimpina ruuhka-aikoina. Yleisenä ongelmana asiakkaiden pompottelu eri kanavien välillä, joka johtunee ihmisneuvojien rajoitetusta saatavuudesta.


Hinta

Tavan asiakkaille myönnettävä Joustoluoton korko on markkinoiden pikavippifirmoja edullisempi, mutta yltää silti lähelle muita suuria suomalaispankkeja. Asuntolaina- ja premium-asiakkaat saavat lainaa alennetulla korolla, ja näistä jälkimmäiselle tarjottava laina listautuu useissa vertailuissa Suomen halvimmaksi. Nordea on luoton hinnoittelussa poikkeuksellisen avoin, ja tarkan hinnaston sekä esimerkkilaskelmat voi löytää suoraan nettisivun Joustoluotto-osiosta ilman erillistä kirjautumista tai lomakkeen täyttöä.


Käyttäjäkokemus

Nordean nettisivut ovat modernit ja helppokäyttöiset. Eri kategoriat löytyvät kattavasta ylävalikosta vaivattomasti. Kunkin välilehden sisältö on järjestelty ymmärrettävällä ja silmää miellyttävällä tavalla, ja tieto on pilkottu käteviin väliotsikoihin, -valikkoihin sekä -laatikoihin. Nordean nettisivujen mobiiliversiossa painikkeet ovat suurempia ja näkymä sisällöltään yksinkertaisempi, mikä tekee selailusta miellyttävää pienestä näytöstä huolimatta.


Käsittelyaika

Lainahakemusten käsittelyaika on lähtökohtaisesti 3 pankkipäivää. Usein tiedon lainapäätöksestä saa kuitenkin jo seuraavana päivänä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen rahat siirtyvät asiakkaan tilille reaaliajassa, joskin Suomen lain vuoksi silti vain klo 7 ja 23 välillä. Vaikka Joustoluoton käsittely onnistuu nopeasti, käy Nordea-kokemuksia lukiessa ilmi, että kulutuslainaa monimutkaisempien asioiden käsittely voi viedä tätä pidempään.


Lisäedut

Nordealta lainaa hakeva saa monia huomattavia etuja muihin lainanantajiin verrattuna. Muutoksia maksuohjelmaan sekä eräpäivään voi tarpeen tullen tehdä omatoimisesti suoraan verkkopankissa, ja useimmissa tapauksissa ilman lisäkuluja. LyhennysJoustolla lainaerää voi halutessaan pienentää väliaikaisesti ja maksutta, kun taas lyhennysvapaa mahdollistaa lainan lyhennyksen keskeytyksen niin, että maksettavana on vain korko- ja sivukulut. Mikäli otettu laina ei enää vastaakaan omiin tarpeisiin, voi asiakas hakea Joustoluoton korotusta vähintään 2000 euron edestä.


Nordea laina

Lainamäärä1 000 – 60 000 €
Laina-aika12 – 180 kuukautta
Tod. vuosikorko7.9 – 18.9 %
Ikä18 vuotta

Hyödyt

  • Suomen toisiksi suurin pankki, erittäin luotettava
  • Asuntolaina- ja premium-asiakkaille tuntuvia koronalennuksia
  • LyhennysJousto ja lyhennysvapaa madaltavat tai keskeyttävät lainanmaksun tarvittaessa

Haitat

  • Alin saatava lainasumma on 2000 euroa; pienen tarpeen kattaminen hankalampaa
  • Asiakaspalvelussa ongelmia; asiakkaita pompotellaan usein eri kanavien välillä
  • Palvelussa enemmän häiriöitä ja ongelmia, kuin muilla pankeilla

Asiakaspalvelu

Nordean asiakastuen vahvuutena on monipuolisuus, sillä apua voi saada niin puhelimitse, chatissä, Omapostissa kuin konttorissakin. Puhelintuen aukioloaika on poikkeuksellisen pitkä, ja neuvontaa raha-asioissa voi saada sen kautta arkisin iltakahdeksaan asti.

Nordea-kokemuksia lukiessa yhdeksi yleisimmistä ongelmista kuitenkin ilmenee näiden eri kanavien välinen pompottelu. Monet puhelintukeen soittaneet kertovat, että heidät on saatettu ohjata chattiin, jossa näiden onkin kehotettu menevän konttoriin paikan päälle. Etenkin ikäihmisille tämä voi olla raskasta ja aiheuttaa hämmennystä.

Puhelintuen odotusajat voivat lisäksi kiireisimpinä aikoina yltää jopa puolen tunnin pituisiksi. Etenkin ulkomailta soittavien tulee olla tässä tarkkoina, jottei puhelun hinta kasva liian suureksi. 

Asiakaspalvelubotti puolestaan oli kokeilussamme varsin tehokas. Sen kautta pystyimme saamaan tarkan ohjeistuksen Joustoluoton eräpäivän muutokseen sekä tähän käytettävän hakemuksen löytämiseen. Tarvetta ihmispalvelijan käytölle ei siis välttämättä ole, sillä ongelman kirjoitus chattiin tuo esiin vaihtoehdot, joita klikkaamalla ohjeistuksessa voi edetä omatoimisesti.

Yrityksen tiedot

YritysNordea Bank Oyj
OsoiteSatamaradankatu 5, 00020 NORDEA, Helsinki
SähköpostiosoiteSoita tai ota yhteyttä chatissä
Puhelinnumero0200 3000

Asiakaspalvelun aukioloajat

Maanantai08:00 – 17:00 (chat), 08:00 – 20:00 (puhelin)
Tiistai08:00 – 17:00 (chat), 08:00 – 20:00 (puhelin)
Keskiviikko08:00 – 17:00 (chat), 08:00 – 20:00 (puhelin)
Torstai08:00 – 17:00 (chat), 08:00 – 20:00 (puhelin)
Perjantai08:00 – 17:00 (chat), 08:00 – 20:00 (puhelin)
Lauantai10:000 – 16:00 (puhelin)
Sunnuntai10:000 – 16:00 (puhelin)

Hinta

Tämän Nordea-arvostelun kirjoittamishetkellä pankin tarjoaman Joustoluoton todellinen vuosikorko on tavan asiakkaille n. 14%. Kyseinen korkotaso on ehdottomasti useimpia pikavippifirmoja edullisempi, mutta yltää lähelle muita suuria pankkeja. Merkittävimmät säästöt annetaan asuntolaina- ja premium-asiakkaille; näistä jälkimmäinen voi saada käyttölainaa jopa vain 6% todellisella vuosikorolla. Kyseinen alennetun koron laina on listattu monissa vertailuissa Suomen halvimmaksi.

Läpinäkyvyys on yksi Nordean Joustoluoton käytön ehdottomista eduista. Siinä, missä useimmat lainantarjoajat antavat asiakkailleen epämääräisen korkoskaalan, löytyy Nordean sivuilta tarkka hinnasto. Asiakas tietää näin jo ennen lainanhakua, mitä odottaa luoton hinnalta.
Hinnastossa on eritelty myös Joustoluottoa koskevat sivukulut. Esimerkiksi eräpäivän muutos on ilmaista, mikäli laskua ei ole ehtinyt muodostua, ja tämänkin jälkeen maksaa vain 5 euroa. Kokonaisuudessaan Nordean tarjoama laina on varsin edullinen. Tarkemmat esimerkkilaskelmat, hinnat ja ehdot löytyvät pankin nettisivujen Joustoluotto-osiosta ilman erillistä kirjautumista tai lomakkeen täyttöä.


Lainan haun vaatimukset

  • Nordean asiakkuus
  • Vähintään 18 vuoden ikä
  • Jatkuva työsuhde tai eläke
  • Ei maksuhäiriömerkintöjä

Käyttäjäkokemus

Nordean nettisivujen käyttö on erittäin helppoa. Ne on järjestelty nykyaikaisella tavalla, jossa tärkeimmät kategoriat löytyvät heti ylävalikosta. Annettu tieto on yksityiskohtaista, mutta se on järjestelty kullakin välilehdellä käteviin alakategorioihin ja palkkeihin, jotta kaivatun tiedon löytäminen onnistuisi mahdollisimman vaivattomasti.

Käyttökokemusta jouduttaa huomattavasti myös näkymän oikeasta alakulmasta löytyvä chatbotti. Etsimänsä asian kirjoittamalla (esim. “eräpäivän siirto) botilta voi saada lähimmän vastaavan aiheen (“eräpäivän muutos”). Tämän jälkeen botti kysyy tarkentavia tietoja (laina vai vakuutus, henkilö-/yritysasiakas), jotta annettu ohjeistus olisi mahdollisimman tarkka.

Botti myös osaa ohjata käyttäjän tarkemmin neuvoviin sivuston osioihin. Sen avulla selailua voi nopeuttaa paljon. Tarkkaa ja ajankohtaista tietoa voi löytää myös eri aiheisiin liittyvistä artikkeleista, jotka tuodaan usein asiakkaan näkyville kunkin välilehden alaosassa.

Kaikkien sisältöjen selaus onnistuu helposti myös Nordean sivujen mobiiliversiossa. Tähän käsiksi pääsee suoraan omalla selaimella ilman erillisen sovelluksen latausta tai kirjautumista. Mobiilikäyttöä helpottavat suuremmat painikkeet sekä se, että ylimääräiset laatikot ja toiminnot on piilotettu.


Käsittelyaika

Nordealle tehtyjen kulutusluottohakemusten käsittelyaika on lähtökohtaisesti 3 pankkipäivää, mutta usein tiedon lainapäätöksestä saa jo seuraavana päivänä. Vastauksen löytää voi mobiili- tai verkkopankin “Ota yhteyttä”-kohdasta. Samoja käsittelyaikoja sovelletaan myös muihin lainaa koskeviin toimiin, kuten eräpäivän siirtoon tai Joustoluoton korotuksen hakuun.

Itse lainarahat siirretään asiakkaan tilille heti, joskin Suomen lain mukaan vain klo 7 ja 23 välillä. Suurena alan toimijana Nordealla hakemusten käsittely on laajalti automatisoitua, minkä ansiosta myös tämän viemä aika on muita markkinoita lyhyempi.
Joustoluoton tai luottokortin hakua monimutkaisempien asioiden käsittely kuitenkin voi viedä pidempään. Nordea-kokemuksia lukiessa silmään pistävät ikävät kokemukset esimerkiksi maksukortin ulkomaille saannista. Puhelinneuvojien heikon saatavuuden myötä monimutkaisempien ongelmien ratkonta vie usein aikaa ja monia yhteydenottoja.


Lisäedut

Nordean Joustoluoton merkittävimpänä etuna on – kuten sen nimestä voi päätellä – joustavuus. Muutoksia maksuohjelmaan voi tehdä omatoimisesti verkkopankissa koska tahansa. Mikäli laskua ei ole ehtinyt muodostua, voi eräpäivää muuttaa ilmaiseksi, mutta tämänkin jälkeen vain 5 euron lisämaksulla. 

Mikäli aiemmin haettu lainasumma ei vastaakkaan nykyisiä tarpeita, voi halutessaan lainaan myös hakea korotusta. Korotuksen minimisuuruus, kuten alkuperäisellä lainallakin, on 2000 euroa. Sen haku onnistuu omatoimisesti Nordean verkkopankissa. 

Nordean erityisyys useimpiin muihin lainanantajiin verrattuna on sen tarjoama lyhennysvapaa sekä LyhennysJousto. Lyhennysvapaa sovitaan etukäteen, ja tältä ajalta asiakas maksaa vain korot ja kulut – lainaa lyhentämättä. LyhennysJoustolla mahdollista puolestaan on esimerkiksi vain vähentää lyhennyksen suuruutta ilman, että tästä aiheutuu erillisiä lisäkuluja.


Lisätietoa

Nordea on kuluneina vuosina noussut uutisotsikoihin muita suuria pankkeja enemmän erilaisten häiriöiden ja ongelmien seurauksena. Verkkopankissa asiakkaat eivät ole esimerkiksi saattaneet nähdä kaikkia Nordean tarjoamia tuotteita, ja katevarauksissa on tehty vahingollisia veloituksia. Maksukortit ovat saattaneet olla poissa toiminnasta useamman päivän, ja tämä on hankaloittanut asiakkaiden päivittäisten ostosten tekoa.

Ilmenneet ongelmat on yleensä korjattu nopeasti, mutta niitä on ilmennyt toistuvammin ja pidempään, kuin muissa suomalaispankeissa. Nordean palveluja harkitessa – niin vakuutuksia, säästämistä kuin lainojakin varten – on suositeltavaa varautua tällaisiin katkoksiin, sillä asiakaspalvelun saatavuus on niiden aikana ymmärrettävästi heikkoa.


Nordea-arvostelu: Yhteenveto

Suomen toiseksi suurimpana pankkina Nordealla on kattava kokemus finanssialasta. Sen tarjonnasta löytyy yksityishenkilöiden hankintoihin suunnattujen pikalainojen ohella asuntolaina-, sijoitus-, vakuutus- sekä pankkipalveluita. Nämä keskittämällä mahdollista on saada huomattavia säästöjä myös Joustoluotosta.

Kaiken kaikkiaan Nordea on ehdottomasti yksi luotettavimmista lainatoimijoista, minkä hakija voi kulutusluottoaan varten valita. Sen toiminnassa korostuu ehdoton avoimuus ja asiakkaan talouden hyvinvoinnista huolehtiminen. Mikäli tietämys raha- tai luottoasioista on vielä rajallinen, voi nettisivun lukuisista ilmaismateriaaleista löytää tähän aidosti hyödyllistä tietoa.

Pankin toiminta on poikkeuksellisen nykyaikaista, ja useimmat asiat hoituvat omatoimisesti suoraan nettipankissa ilman asiakaspalvelussa tai konttorissa odottelua. Omatoimisuuteen ja tietokoneen käyttöön varttuneelle se siis sopii erinomaisesti, mutta jos päivittäisissä asioissa tarvitsee usein asiakaspalvelun apua, voi Nordeassa tämän tavoittaminen olla liian hidasta.