/ / Omat keskustelut

Omat keskustelut

  • Kyllä noilla ajetaan...

    maasturi

    Kaverilla oli tuollainen yli 400t ajettu. Eipä siihen mitään normaali kuluvia osia ihmeempää tarvi tehdä. 2,8 on ketju kone joten jakopään remmistäkään ei tarvitse huolehtia. Kulutus pyörii 10-15L/100km välissä ja vero on kova n.800e vuodessa muuten mukava peli. Ei kuitenkaan mielestäni mikään kaupunkiauto.

    Itellä on 300t päästetty -98 ja hyvin menee kun öljyt pitää vain kunnossa.

    Takaoven sarana pettää jossain vaiheessa. Kallistuksen vakaajan kumit pettää takaa jossain vaiheessa. Pakoputku, jarrupalat ym. kuluvat tietysti. Muuten ei ole kauhean ruosteherkkä, mutta runkopalkit tuppaa olemaan hilseessä monesti ja ne kannattaa laittaa jos pidempään ajelee.

    Kyllä näillä yli 500tkm päästetään se on selvä!

  • Mikäs salainen neuvo se on ??

    maasturi

    Niin kerron nyt kaikille mikä salainen neuvo sinulla on niitä kalliita genuine parts- hehkutulppia vastaan.

    Minulla on sellainen neuvo, että älkää ostako muita tulppia Pajeroon kun näitä valkoisessa pahvilootassa styroksilla suojattuja keraamisia olikohan NGK:n valmistamia Mitsubishi Genuine Parts tulppia tai sitten pitää hehkuttaa aina kahdesti koska muiden tulppien nopeus ei riitä. Ei myöskään kannata uskoa vaikka merkkiliike myy teille jotain muuta tulppaa koska ne ei vaan näytä toimivan. Tulpan on oltava alumiinin värinen eikä messingin värinen!

    Vai onko joku löytänyt tätä NGK keraamista tulppaa tarvikkeena. Itse maksoin n.220€ neljästä tulpasta ja olihan se paljon, mutta ne toimii.

  • Mahtaako parantua

    maasturi

    Oma kokemukseni on että ei ne paljon purkamalla parane. Pesun ja rasvauksen voit tehdä purkamattakin. Ns. jarru niistä kait vaihdetaan korjaussarjan laiton yhteydessä. Ensimmäinen jousisokka lähtee ruuvarin muistaakseni kärjellä ja kauheasti enempää ei kannata purkaa.

    Kuten tuohon toiseen säikeeseen kirjoitin niin muistakaa nyt vanhojen Pajeroiden omistajat että etupää on ketjuvetoinen ja silloin kun se rupeaa hyppimään yli niin ei napalukkojen rassaus auta ja silloin paukahdus kuuluu auton alta eikä navasta. Tästähän se näkyy:

    http://kotisivu.mtv3.fi/nettijussi/rkuva/jakovaihteisto2.gif

  • Ketjuveto

    maasturi

    Olipas hyvät räjäytys kuvat. Tuo jakovaihteisto2.gif kuva todistaa nyt senkin että ainakin vanha Pajero on etupäältään ketjuvetoinen eikä sen takia ainakaan vanhemmiten sovellu kovaan rasitukseen. Onnea vaan ketjuvetoisten kanssa ;-)

  • Pajerosta

    maasturi

    Kyllä lähtökohdat kuulostivat huonoilta. Pajerot eivät ole ajettavuudeltaan ihan vakaimmasta päästä ja sitä huonontaa yleensä leveämpi rengaskoko joka on laitettu alle. Uudemmatkin Pajerot ovat uraherkkiä varsinkin määrätyillä renkailla, mutta ei ne puoltaa saa.

    Itse hommasin 6v vanhan pajeron joka oli aikaisemman elämänsä ollut Oulun ja Kittilän korkeudella ja siinäkin oli palkeissa hieman ruostehilseilyä vaikka ei mitään pahempaa näkynyt. Eli hoitamattomana noi palkit ja pohjat kyllä menee huonoon kuntoon etenkin etelä Suomessa ajaessa.

    Jos pohjasssa on tuollaista huomautettavaa, kilometrit noi ja Saksasta vielä tuotu niin kyllä unohtaisin ja katselisin toista vaihtoehtoa.

    Nettiauto.comista on löytynyt tuon ikäistä Pajeroa vaikka kuinka paljon ja hinta on yleensä 9-15t€.

    Mittarilukemaan ei kannata tuijottaa ja varsinkaan jos ei ole kotimaan autosta kysymys. Huijattujen ihmisten tarinoita löytyy suomi24.fi foorumista ihan riittävästi. Älä osta! parempia ja halvempia löytyy.

  • pistäpä mailia

    maasturi

    Niin pistä vähän tietoa maililla millainen kärry sulla olisi ja mitä kustantaa. Mielellään kuvia jos on. Kiinnostusta olisi telikärrylle.

    yapsiATsuomi24.fi

    @ tuon AT paikalle:)

  • tällaista mieltä

    maasturi

    Rinnastaisin tämän manuaalikytkentäisen nelivedon manuaaliseen ilmastointiin. Molempia täytyy kokoajan räknätä tarviiko nyt vai onko turhaan päällä ;) Onhan niitä kelejä (ääriolosuhteet) jolloin on itsestään selvyys että näitä lisävarusteita käytetään, mutta varmaan 98% ajosta on muuta ajoa.

    Kyllä se on naurettavaa pelleilyä ettei 4wd maasturit pääse liikennevaloista liikkeelle. Itseäni oikein hävetti kun alla oli 4wd KingCabbi ja Trooperi joilla ei päässyt kohtuullisesti edes hyvillä renkailla liikkumaan kuin nelivedolla ja sitä ei aina raaskinut pitää päällä. Nykyisessä GLS Pajerossa on tuo SuperSelect neliveto ja se tulee kyllä liukkaalla kaupungissa ja sivuteillä pidettyä päällä. Päätiet on yleensä paremmassa kunnossa, mutta lumituiskulla hevostraileri perässä viskoneliveto pidetään turvallisuuden takia päällä. Kitkarenkaat myös vaihtuivat nastallisiin turvallisuussyistä.

    Eli suosittelen näitä Pajeron GLS malleja jos ei halua napalukkojen yms. kanssa pelleillä vaan haluaa maasturin edut esiin ympäri vuoden. Citymaastureissahan neliveto on yleensä automatisoitu ja niin sen pitää ollakin. Kuski voi keskittyä ajamiseen eikä tarvitse miettiä koska kytkeä koska ei.

    Sitten varoitus:
    Autoliikkeet mainostavat lähes kaikkia Pajeroita missä on astinlaudat ja karjapuskuri GLS malleiksi. Jos olet tällaista ostamassa niin varmista että auto on oikea GLS jolloin siitä puuttuu mm. napalukot etupyöristä ja neliveto kepissä on yksi valinta enemmän.

  • juu kokemusta on

    maasturi

    Näillä Cooper Discovery AT ajelin alku "talven" ja kyllä niillä normaaliolosuhteissa nelivedolla pärjäsi, mutta jäisellä tiellä täytyy olla varovainen. Renkaissa kun ei ole juuri ollenkaan kitkaa tien pintaan kun tie on jäässä ja vesi renkaan ja jään välissä.

    Toinen asia on sitten se että ei sellaisilla kyllä ketään penkasta kovin häävisti hinailla kun oma pallo ei pidä yhtään.

    235/75/15 nastoilla on kyllä ihan eri maailmasta kun tuollainen leveä kitkaCoopperi.

  • no johan on...

    maasturi

    ...kaverilla renkaat. Täälläpäin eteläsuomea on kolmisen kertaa tänä "talvena" ollut sellaiset kelit että tiet on peili jäässä ja tihuttaa vettä taivaalta, siinä ei paljon lamellit auta. Nelikolla menee nippa nappa kielikeskellä suuta tasaisella kaasulla. Ainoo että jos joutuu pysähtymään kaltevalle tielle niin voi valua ojaan;)

  • Samoin, verolappu tuli=>halpa vero

    maasturi

    Kuten otsikossa ilmaisin: Sain myös pakumaasturista verolapun jonka verokausi ulottui 2005 vuoden puolelle. Seuraava lasku joko muuttaa tilanteen tai sitten ei. AKE: n tiedoitus rekisteritietojen perusteella on ollut kyllä tässä asiassa täysi nolla. Koko kuviosta on kyllä paskamaku suuhun lähinnä tämän epätietoisuuden takia.

  • Minkälaiset renkaat?

    maasturi

    Juu tuossa edellä esitin hurjia kulutuslukemia, mutta tosiasiassa hieman isommat renkaat saattavat vaikuttaa että kilometreja taittuu enemmän kuin mittariin tulee jolloin keskikulutus tippuu. Itsellä on 31x10½" renkaat alla. Toinen mikä voi vaikuttaa hieman erilaiset "valotelineet" tai sitten ilman.

    Itselläni kuitenkin viisari tippuu aina siihen malliin ettei kympin pintaan ole asiaa.

  • Kokemusta myös

    maasturi

    Itsellä ja kaverilla on 2,8 TDIC GLS malli ja se näyttäis haukkaavan vähän enemmän kun GL. 10 pintaan en vajaan vuoden aikana ole koskaan päässyt, mutta ehkä 12L ylöspäin. Normi on varmaan 13L/100km ja siihen ei kauheasti vaikuta ajaako nelivedolla vai ilman. Tällä viikolla ajettiin maantietä 400km (visko)neliveto päällä ja 1,5t traileri tuli perässä. 17L/100km paikkeilla paloi löytyä, mutta se on kyllä saatu menemään takavedollakin kun on pitänyt vähän kovempaa matkavauhtia yllä. Ei se tuosta seitsemästätoista enään muuksi muutu, mutta sen saa kyllä trailerin kanssa menemään tällä GLS mallilla :) Notta kyllä palaa, mutta veturina uskallan verrata tuohon hj60:een sillä erolla että mukavuus ja varusteet on toista luokkaa.

  • kyllähän tuo on

    maasturi

    uudet öljyt koneeseen ja kone käyntiin niin tummaa on

  • Ostin Pajeron

    maasturi

    Juu ostin keväällä -98 TDIC GLS Pajeron. On mahtavasti voimaa, varusteita ja hieno SuperSelect neliveto, joka tarkoitta vauhdissa kytkettävää nelivetoa ja keskitasauspyörästön viskolukkoa. Hintaa oli uuden ooppelin verran, mutta ei haitta, on kuin rahaa pistäis pankkiin kun Pajerolla ajelee ja henkivakuutus tulee kaupan päälle. Jos jotain moitittavaa niin, ehkä hievenen liian hieno karjapuskuri;)

    Ei vaisinkaan kyllä tuossa Terraanossa varmaan hinta laatusuhde on paikallaan. AT tarkoitti varmaan automaattia ? Onko kuinka monta pykälää/ jotain hienouksia ?

  • Kone vaihtoon.

    maasturi

    Helpoimmalla pääset vaihtamalla autosi 2,8 TDIC koneiseen. No konetta ei kyllä kannata vaihtaa:) mutta en kyllä 2,5 lähtisi piristämään ja syynä on 15v vanha peruskone mistä tuo on lähtöisin. Siinä kun on aikojen mittaan ollut sellaisenakin kestävyysongelmia ja jos siitä yrittää vielä enemmän saada puhtia, niin kaivaa kyllä verta nenästään.

  • näinhän se on

    maasturi

    -89 Pajerosta kokemusta: Öljynpaineet katsellaan mittarista jonka olisi syytä olla kunnossa. Vanhemmiten ne tuppaavat näyttämään alle totuuden ja se johtuu anturista joka vanhenee.

    Hehkuvalossa on polttimo, mutta eihän siihen valoa tule vaan kosla käynnistetään kun rele naksahtaa. Näinhän ne muutkin tekee;)

  • varma veikkaus

    maasturi

    Käsittääkseni siellä on nimenomaan se toimimaton kitkalukko niin muin monissa monissa muissakin vanhoissa autoissa. Ja on muuten todella kevyen oloinen tuon auton perä, kokemusta on. Ostin vielä uudet nastarenkaat aikoinaan kun ajattelin että selviäis ilman nelivetoa normiajossa mutta eihän siitä mitään tullut kun takapyörä suti jatkuvasti tyhjää.

  • Ei ainakaan nettisivujen mukaan

    maasturi

    Kummankaan A-katsastus Oy:n eikä Hämeen autokatsastus Oy:n löydy mitään kommenttia niiden omistussuhteen yhdistämisestä. Mahdoitko sekoittaa johonkin ?

    Se on selvää A-katsastuksen hintoja seurataan erittäin tarkasti eikä todellista kilpailua näytä olevan. Kysyntä lienee suurempaa kuin tarjonta.

  • onko sitten eri hintaista

    maasturi

    Onko sitten eri hintaista katsastaa M1 => N1 kun N1 => M1 :een ??

  • Kilpailuviraston selvitettävä !!

    maasturi

    Pistit erittäin hyvän huomion. Mistä määräytyy hintataso ? Suomen autokatsastus Oy nostaa hintaansa suuremman voiton tavoittelussa ja yksityinen katsastusasema seuraa koko ajan 5€ päässä perässä.

    Kyse lienee määrävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Ihmisten on pakko katsastaa autonsa ja nyt yksityistetyt valtionkonttorit rupeavat ahneiksi. Yksityinen luvan saanut katsastusasema hieroo käsiään yhteen ja nostaa hinnat viiden euron päähän ja "vuolee kultaa" 10min hommasta. Nyt aktiivi-ihmiset selvittämään, missä mennään !!!!

  • virhe ??

    maasturi

    Vai oli se virhe ottaa paperitöineen 10min hommasta 25-30€. Niin kyllähän sitä nyt joutuvat monet perustelemaan mistä tämä johtuu vaikka me kaikki tiedämme että se johtuu ahneudestan ja voiton maksimoinnista.

    Ei muutakuin kyselyä viranomaisille, kuka valvoo ??

  • monta tarvetta

    maasturi

    Eli nuo hinnat mitä laitoin oli tosiaan muutoskatsastuksen hinnat. Ovat ne varmaan vuosikatsastustakin saattaneet nostaa, mutta tuskin 100% tai siis tämän yksityisen kohdalla yli. vrt. 25€/60€.

    Nythän on niin että jos ABS:t tai AirBAG puuttuu niin pakulla sai päästellä vain 80km/h myös 5 henkisellä perheellä saattaa olla tilapäinen tarve lisäistuimille joten silloin voi olla perusteltua, että esim. maasturi katsastetaan takaisin 7h henkilöautoksi jolloin lisäpenkki tai penkit voidaan ottaa tarpeen vaatiessa käyttöön. Kyllähän niitä penkkejä voi vintillä pitää jatkossakin, mutta käytöönotto tarkoittaa vain 4 pultin ruuvaamista eikä konttorilla käyntiä.

    Nyt on sitten jo tapahtunut niin että autoliikkeet ovat luonnollisesti ruvenneet syrjimään näitä paku-maastureita jossa täysi vero. Asia on ihan ymmärrettävä:) joten auton on sitten parempi olla h-auto maasturi jos siitä mielii saada täyden vaihtohyvityksen.

  • tulipa otsikkoon sitten mukava kirjoitusvirhe;)

    maasturi

    ;))

  • Autokatsastu HARASTAA, kuka valvoo??

    maasturi

    No niin katsastuskonttorit ovat huomanneet mistä rahaa tulee helpoimmalla. N. vuosi sitten yksityinen Hämeen Autokatsastus Oy muutoskatsasti h-auto maasturin pakuksi 25€:lla. Kun halukkaita muutoksille ilmaantui enemmän niin he nostivat hinnan 30€. Nyt ystäväni soittokierros kertoi että samainen paikka oli nostanut hintaa 100% eli 60€ ja Tampere-Lielahden autokatsastus 65€:een.

    Onko niin, että tämä hinnoittelu on täysin Suomen autokatsastus Oy omassa harkinnassa, jota sitten nämä yksityiset seuraavat erittäin tarkasti vai mistä tämä 100% nousu muutoskatsastukseen selittyy ???

    Onko mahdollista että tämä olisi kartellin omaisesti sovittu juttu millä tuhansilta Suomalaisilta saadaan taalat pois kun he muutoskatsastavat pakunsa takaisin h-autoiksi ??


    Asiallisista vastauksista kiittäen !
    MR

  • kyllä vie

    maasturi

    Vanha -89 A/T Pajero oli aikas taloudellinen. Se meni kympin pintaan kesät talvet ja maantiellä vähän vähemmän. Tässä Pajerossahan oli pidempi välitys kun manuaalissa eli ylivaihde kun lukittu jossain 90 paikkeilla niin kierrokset tippuivat rutkasti.

    Tämä 2.8 TD-IC GLS (man) joka minulla nyt on niin kuluttaa kyllä menovettä tehon suhteessa elikkä tuollaista 13L/100km menee normaalisti ja traileriperässä (nelosella ajaen) tytöt sai meneen sillä 17L/100km. Itse käytän tasasella ja alamäissä 5 vaihdetta myös trailerin kanssa jotta menee huokeammalla. Syystä tai toisesta GLS näyttäisi syövän hieman enemmän kun vastaava GL Pajero:( Kaverilla on nimittäin kokemukset molemmista ja tilastotietoa löytyy.

    Jos pidät tuota kulutusta liian suurena niin silloin täytyy ajaa hiljempaa tai vaihtaa autoa. Jos autosi on 2.8 TD-IC aut. GLS niin tuo on täysin linjassa oleva kulutus.

    Itse tyydyn näihin kulutuslukemiin ja vaihdan sitten pienempään jos veturin tarve loppuu.

Perustiedot

  • Ikä: 41
  • Syntymäpäivä: 4.10.1972
  • Sukupuoli: Mies
  • Siviilisääty:
  • Kotimaa:
  • Koulutus:
  • Ammatti: Muu
  • Lapset:
  • userbadges:

Tilastot

  • Tila: Offline
  • Kirjautunut viimeksi: 16.6.2013 16:14
  • Liittynyt jäseneksi: 14.10.2004

Tietoa mainosten kohdentamisesta